preloader

تهیه اظهارنامه عملکرد برای اشخاص حقوقی و حقیقی

هر ساله اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل باید حساب سود و زیان و درآمد خود در سال گذشته را در قالب یک اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور تسلیم کنند . زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل هرساله، تا ۱۵ تیر ماه بوده و نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی  نیز از طریق سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.

شیوه تعیین مالیات در کشور ما بر اساس خوداظهاری است ، به این معنا که صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی لازم است که حساب درآمد و سود و زیان خود را هر ساله در قالب یک اظهارنامه مالیاتی ثبت و تسلیم کنند . چه اشخاص حقیقی و چه اشخاص حقوقی ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی خود به اداره مالیات هستند ، هر چند که قوانین متفاوتی بر آن ها حاکم است .

اشخاص حقیقی به سه گروه تقسیم می شوند و تفاوت آن ها در ارائه صورت حساب ها ، نگهداری دفاتر و مواردی از این دست می باشد . مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقیقی با توجه به شیوع کرونا در سال ۱۴۰۰ دو ماه افزایش یافته است .

با توجه به اهمیت زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی که لازم است در محدوده زمانی تعیین شده  انجام گیرد و همچنین رعایت نحوه صحیح ثبت اظهارنامه مالیاتی، در ادامه به توضیحات کاملی در خصوص ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل  می پردازیم؛ با این توضیح که ابتدا در مورد زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل  توضیح داده و در بخش دوم،  در مورد نحوه ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و صاحبان مشاغل صحبت خواهیم کرد.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم می باشد که پس از انجام ثبت نام الکترونیک، با وارد نمودن اقلام اطلاعاتی مورد درخواست در سامانه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی، اطلاعات هویتی، واحد کسبی، حساب های بانکی، مجوزهای فعالیت و دیگر اطلاعات شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده می شود.

چه کسانی مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی عملکرد هستند؟
الف ـ بر اساس ماده ۹۵و ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم کلیه اشخاص حقیقی دارنده کسب وکار که بصورت فردی و یا مشارکتی فعالیت می کنند مکلفند برای هر سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی تهیه و ارسال نمایند.

ب ـ طبق ماده ۱۱۰ ق م م کلیه اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده اند و تشکل های قانونی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه های ذیربط می باشند و اتحادیه های صنفی بر اساس قانون مکلفند برای هرسال مالی ترازنامه و سود وزیان و سایراطلاعات مندرج درفرم اظهارنامه راتهیه وبه سازمان امورمالیاتی تحویل دهند.

انواع سفته و قوانین آن
۱۵آذر

انواع سفته و قوانین آن

کد اقتصادی شامل یک شماره ۱۲ رقمی است که توسط اداره مالیات به اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت اقتصادی دارند اختصاص داده می شود.

انواع سفته و قوانین آن
۱۱آذر

انواع سفته و قوانین آن

سفته بر حسب مبالغ واز لحاظ کاربرد تقسیم بندی می‌شوند. برای مثال انواع سفته از نظر مبلغ :سفته یک میلیون ریالی، سفته ازلحاظ کاربرد: سفته استخدام

آشنایی با سفته
۱۱آذر

آشنایی با سفته

امروزه به دلیل گسترش مبادلات مالی، اسناد تجاری مختلفی در بین مردم رواج یافته است. هدف استفاده از این اسناد، ساده‌سازی معاملات است.سفته یکی از این اسناد میباشد.

استاندارد های IFRS و GAAP
۰۹آذر

استاندارد های IFRS و GAAP

استاندارد IFRS به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیئت استانداردهای حسابداری بین المللی(IASB) با هدف تهیه صورت‌های مالی شرکت‌های سهامی‌ تدوین شده‌اند.

    با پویا پایش ، بهترین تیم مالی کار کنید

    درباره پویا پایش

    شرکت حسابداری پویا پایش رهیافت با کادری مجرب ، حرفه ای و متخصص در زمینه امور مالی و مالیاتی آماده همکاری با شرکت های صنعتی ، بازرگانی و پیمانکاری می باشد

    لینک های مفید

    عضویت در خبرنامه

    برای دریافت آخرین اخبار و مقالات ما ثبت نام کنید تا بتوانیم برای شما ارسال کنیم