preloader

تنظیم اسناد حسابداری قانونی

خدمات حسابداری در تیم پویا پایش رهیافت شاکله اصلی شرکت می باشد لذا یکی از خدمات در این رسته را می توان به تنظیم اسناد حسابداری اشاره نمود که در ادامه با آن بیشتر آشنا خواهیم شد

اسناد حسابداری به این جهت تنظیم می‌شوند که بخواهند یک یا چند رویدادی که در شرکت‌ها اتفاق افتاده است را ثبت کنند.در قانون حسابداری در رابطه با تنظیم سند حسابداری ماده‌ای نوشته شده است که براساس آن برگه یا سند حسابداری عبارت است از نوشته یا اثر مکتوبی که در آن هرگونه رویداد مالی که در شرکت یا موسسات اتفاق می‌افتد، ثبت می‌شود و معمولا پرداخت‌ها و دریافت‌ها در فایل اسناد پرداختنی و دریافتنی یا بدهکار و بستانکار ثبت می‌شود.

سند حسابداری چیست؟

در ماده ۹ «آئین نامە نحوە تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر موضوع تبصرە یک مادە ۹۵ قانون مالیاتهای مستقیم» اسناد حسابداری را چنین تعریف میکند: «برگه یا مدرک حساب یا سند حسابداری عبارت از نوشته ای است که در آن یک یا چند مورد از عملیات مالی و پولی و محاسباتی انجام شده به حساب هایی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه میشوند و چنین مدرکی پس از امضای مرجع ذیصلاح و صدور آن قابل ثبت در دفاتر معین و روزنامه و کل است.»

ضمنا سند حسابداری با توجه به اسناد مثبته صادر میشود(شناخت اسناد و مدارک مثبته اولین قدم در مسیر ثبت های حسابداری محسوب می شود. این اسناد رویدادهای مالی که باید ثبت شوند را توضیح می دهند. فاکتور فروش، رسید بانکی یا هر سند دیگری که نشان دهنده یک رویداد مالی باشد نمونه هایی از اسناد و مدارک مثبته هستند.)

دفاتر حسابداری، ثبت رویدادهای مالی

همه رویدادهای مالی و ثبتی که قرار است  برای آن ها سند تنظیم می شود در دفاتر حسابداری درج می شوند. که خود این دفاتر قانونی به دو بخش اصلی دفاتر حسابداری رسمی (قانونی) و دفاتر غیر رسمی (کمکی) تقسیم می شوند.

دفاتر حسابداری رسمی و غیر رسمی چیست؟

دفاتر رسمی قانونی شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است. دفتر روزنامه دفتری است که تمام رویدادهای مالی به صورت روزانه در آن ثبت می شود و دفتر کل دفتری است که خلاصه معاملات و رویدادهای مالی را به تفکیک منعکس می کند.

دفاتر غیر رسمی نیز به دفاتری گفته می شود که صرفا جهت کمک به انجام امور حسابداری تهیه می شوند و تهیه آن ها بر خلاف دفاتر حسابداری رسمی الزام قانونی ندارد.

تنظیم اسناد حسابداری قانونی یکی از وظایف شرکت های حسابداری به حساب می آید که تیم پویا پایش در کنار شماست تا این وظیفه را به بهترین شکل آن انجام دهد و در این زمینه هرگونه راهنمایی یا مشاوره ای نیاز باشد تیمی متخصص و با تجربه در کنار شماست کافیست هم اکنون با ما در تماس باشید

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی از جمله شرکت هایی می باشد…

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

مدارک لازم برای ثبت شرکت تضامنی

سعی کرده ایم تا دراین مطلب مدارکی که برای…

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی عام

از بانکداری و بیمه گرفته تا مدیریت ثروت و…

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

مدارک لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص

برای اینکه بتوانید شرکتی ثبت کنید که از نوع…

    با پویا پایش ، بهترین تیم مالی کار کنید

    درباره پویا پایش

    شرکت حسابداری پویا پایش رهیافت با کادری مجرب ، حرفه ای و متخصص در زمینه امور مالی و مالیاتی آماده همکاری با شرکت های صنعتی ، بازرگانی و پیمانکاری می باشد

    لینک های مفید

    عضویت در خبرنامه

    برای دریافت آخرین اخبار و مقالات ما ثبت نام کنید تا بتوانیم برای شما ارسال کنیم